luni, 17 noiembrie 2014

Ion Trandafir ski freerider - part. 1




Ion Trandafir este prietenul meu de mai bine de 10 ani, are 40 ani impliniti, un sportiv complet! Vine dintr-o familie cu traditie in ski, asa cum declara el: “Familia din partea mamei are traditie in ski. Am unchi cu performante - participanti la olimpiada, multiplii campioni nationali. Mama a fost in lotul de ski fond al Romaniei.”

Pe Ion e greu sa-l bagi in casa. El e frate cu muntele, natura, aproape 90% din activitatea lui sportiva se petrece in natura.

Intr-o frumoasa zi de 7 noiembrie am intrat in lumea fascinanta a lui Ion. Tata a doi baieti, el isi dedica timp sa faca lectii cu cel mare, chiar daca e vacanta.

Anul acesta Ion a participat la competitii de alergare montana.

Tati-gateste: Ce poti sa-mi spui despre alergarea montana?

Ion Trandafir: Asta fac clar, amator. Nu ma pot compara cu cei cativa profesionisti din tara. Nu sunt foarte multi! Am facut fata decent curselor de alergare pe munte, cu denivelare crescuta. Nu ma ajuta greutatea prea mult (@78kg). Alergarea montana elibereaza mult mai multe endorfine decat MTB-ul, iti da o dependenta pozitiva de sport.

TG: Ce studii ai?

IT: Facultatea de educatie fizica si sport si facultatea de kinetoterapie. Kinetoterapie am si profesat @ 1 an.

TG: Ce implica modul tau de a skia- freeride?

IT: De la 5 ani, am facut ski alpin la baza. Cunoscut sunt din Freeride - ski in afara partiei, care are forma competitionala, jurizata de 5 arbitri, pe 5 criterii.

TG: Ce performante ai in freeride?


IT: 4 ani de cupa mondiala, intre 2001-2005. Am avut un loc 8 la campionatele mondiale si ceva podiumuri la Eurotur.

TG: Pe plan national?

IT: Nimic de anvergura. Nimeni nu a fost Prorider in Romania, iar in estul Europei, un singur ceh. Am mers la un concurs in 2002 in tara, si atat… bateam totul!

TG: Esti cunoscut si apreciat in Romania?

IT: Mai mult international. In Romania nu poti sa traiesti din asa ceva! In afara se fac filme de freeride, filme cu diferite teme. De ex. am facut un film "Global Freezing". Am fost o echipa care mergeam prin Europa, “vanam” unde era  zapada, ne dadeam, filmam, etc.  Interesant a fost ca am prins viscol la +5°, ploaie in miezul iernii, fenomene care aratau ca ne ducem in jos. Probabil peste 20 ani nu vom mai beneficia de zapada de acum.

TG: Mai concurezi in freeride?

IT: De 4 ani nu mai merg la concursuri pentru ca nu mai sunt aceiasi bani si criterii de arbitraj, adica… nu se mai pune accent pe spectaculozitate, ci mai mult pe fluiditate, iar eu sunt orientat spre “hardcoreala” pe stanci, chiar daca e mai fragmentat. Acum concureaza multi care stiu sa faca tricuri, dar nu stiu sa skieze. S-au schimbat si etapele de calificari. Sunt interese mari din partea sponsorilor!

TG: Faci antrenorat in freeride?

IT: Nu as numi antrenorat. Fac niste “campuri”  pentru amatori. Sper sa fac antrenorat cu cei ce se ridica de acum incolo, dar asta ar fi o premiera. Poate o sa fac cu baietii mei.

TG: Ce mancati in “campurile” despre care vorbesti?

IT: Dezastru!! Eu am grija ce mananc, dar participantii nu sunt niste sportivi “fit”.

TG: De la ce varsta si pana cand poti face freeride?

IT: Trebuie sa ai o baza de ski alpin; “off-piste” de la  13-14 ani, iar riderii buni sunt pana la 34-35 ani. Dupa aceasta varsta trec la filme, ce vorbeam mai devreme.

TG: Cat de importanta e alimentatia in sportul tau?

IT: Fiind un sport anaerob, dar e vorba si de semi-izometrie – la aterizare este un efort maxim, preluand de 4-5 ori greutatea corpului pe centura pelviana – cred ca o alimentatie asemanatoare celor care practica scrima sau obiceiurilor din timpul practicarii schiului alpin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu