joi, 29 ianuarie 2015

Sa iau sau sa nu iau creatina?



Articolul de azi nu are niste concluzii stricte, ci mai degraba lasa pe fiecare sa ia propriile decizii in ceea ce e mai bine sa faca pentru rezultatele dorite.

O discutie, purtata in magazinul de suplimente al prietenul meu Gabor Cristi Eugen, m-a facut sa abordez acest subiect.


Eu si Cristi am cazut de acord ca parerile sunt impartite, in ceea ce priveste creatina. Unii afirma ca este de mare ajutor, altii sunt sceptici.

Eu consider ca o persoana  vegana sau vegetariana poate sa foloseasca cu incredere suplimentul “creatina”, in aceeasi masura si aceia care au o alimentatie precara. Exemplu: covrig si cafea dimineata, un fruct ratacit, sandwich la pranz si merdenea inainte de sala. Cine are o asemenea “dieta “ si se regaseste in ceea ce scriu eu acum, are clar nevoie de suplimente.

Creatina - aminoacid produs in ficat si depozitat in muschi. Se gaseste in carne de vanat, vita, peste (somon, ton), dar in cantitati mici 2-5 gr la ½ kg carne.

Ficatul are capacitatea de a combina 3 aminoacizi: arginina, glicina si metionina pentru producerea de creatina.

Surse de arginina: nuci, ciocolata, ovaz, stafide, susan, seminte floarea soarelui.

Surse de glicina: soia, fasole, mazare, nuci, alune, lapte, branza, carne, oua.

Surse metionina: carne, oua,  branza, iaurt.

Prin contractia musculara ATP-ul (adenozintrifosfat) se transforma in ADP (adenozindifosfat) prin pierderea unei molecule de fosfat. Pentru refacerea ATP-ului se preia o molecula de fosfat din creatinfosfat (creatina).

Concluzia mea: daca folosesc o alimentatie corespunzatoare, in care se regasesc cei 3 aminoacizi, care sunt transformati de ficat in creatina, si am si un metabolism care are capacitatea sa faca acest lucru in termen scurt, atunci pot sa fac efort si sa ma refac la nivel celular fara suplimente. Chiar pot sa afirm ca daca introduc un surplus de creatina in corp, acesta o sa munceasca sa-l elimine. Pentru cei ce nu se alimenteaza corespunzator este necesar nu numai sa ia creatina, dar sa ia si alte suplimente nutritive!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu