miercuri, 16 noiembrie 2016

Goana dupa proteine-acidul uric.




Intorcandu-ma la postarea precedenta, nu intamplator, am luat prima data in discutie colesterolul, si mai ales, nu degeaba, m-am oprit la tanarul de 21 de ani care acuza dureri de spate.

Revenind la colesterol, tanarul cu care am discutat era convins ca 1 L de lapte baut dintr-o suflare nu-i aduce niciun deserviciu. Era chiar convins ca este un adevarat beneficiu pentru el sa manance la aceeasi masa 4-5 oua sau carne impreuna cu paste/orez. Pe langa litrul de lapte, adauga si unt pe paine, miere, ciocolata, fulgi de porumb, etc. dar nu introducea in dieta lui fructe sau legume.

Nu vreau sub nici o forma sa fiu ipocrit si sa sustin ca nu am avut si eu aceleasi convingeri! Ma credeam invincibil, indestructibil pana in momentul in care am inceput sa ma informez. A fost un drum lung, am dus o lupta inegala, in care tabieturile mele erau mai puternice, incapatanarea se dadea greu dusa, etc.

Cum am reusit sa schimb lucrurile? Pur si simplu am hotarat sa experimentez. O luna am incercat sa nu mananc la o masa mai mult de 150 gr de produs de origine animala. Acum multi sceptici imi vor sari in cap si imi vor spune ca ei nu au timp de asa ceva, ca asta implica timp suplimentar sa cantareasca. Le dau dreptate partial, deoarece mi-a fost greu doar prima saptamana. Dupa aceea, deja stiam din ochii cat trebuia sa am in farfurie.

Un litru de lapte este perfect pentru aportul de proteine. Se stie ca 100 ml lapte contin 3,2 gr proteina cu valoare biologica superioara. Inmultind cu 10 cat contine un litru, ajungem la 32 gr proteina. Dar sa nu uitam de cantitatea de lipide pe care o contine laptele! Tot 1 L lapte semidegresat contine 15 gr lipide. Acest raport este aproape perfect. Nici cantitatea de colesterol nu e o problema in cazul laptelui, dar sa nu uitam ca tanarul adauga untul si chiar oua. Toate acestea insumate vor duce la o cantitate de colesterol mare! In schimb laptele e deficitar in fier! Daca in aceeasi zi mananca si cantitati de 400 gr carne/masa (asa spune el), atunci nu e in ordine sub nici o forma.

De ce am spus mai sus ca am luptat sa ajung sa nu depasesc la o masa 150 gr. produs de origine animala? Deoarece rezidurile rezultate din oxidarea aminoacizilor in organismul nostru sunt acidul uric (uree). Acesta se elimina 90% prin urina. Daca organismul nostru produce cantitati foarte mari de acid uric, bineinteles ca si rinichii nostri vor avea o sarcina greu de dus.

Ca sa nu mai lungesc vorba … in cantitati mari, acidul uric atrage dupa sine dezechilibre, care pot duce la formarea de pietre la rinichi, blocaje renale. Nici articulatiile noastre nu sunt iertate de aceste efecte ale acidului uric, deoarece aciditatea formata duce la demineralizari masive, care pot avea ca efect subtierea cartilagiilor, apoi artroze. Guta este o boala provocata tot de acidul uric!

Daca la o masa mananc 150 gr carne si 350 gr garnitura, deja am 500 gr produs. Daca cineva considera ca nu este suficienta acesata cantitate pentru o masa, atunci se pot adauga legume crude.

Calculul e simplu! 150 gr de carne, peste sau branza contin in medie intre 27-32 gr proteina, dar sa nu uitam ca proteina se gaseste si in garnitura!

Logica mea este simpla, daca mananc cantitati moderate, pot sa am 5 mese zilnic, sa-mi asigure necesarul de proteine, sa am suficienta energie din carbohidrati, deoarece proteina nu asigura energie suficienta, ci mai sigur zaharurile cu absortie lenta. In felul acesta imi voi dezvolta masa musculara si voi ramane sanatos, satul si energic.

Ca tot am adus vorba de experimentat, tin sa precizez ca am facut nenumarate incercari, incercari duse la extrema, tinute cate 4-5 luni si chiar mai mult.

Imi aduc aminte despre incercarea de a ma infometa. Asta a fost o prostie crunta! Nu am rezistat 2 saptamani! Pur si simplu observam cum imi scade masa musculara, vedeam verde la propriu, vroiam sa omor pe toata lumea in jurul meu, eram in pragul depresiei. De ce am incercat asa ceva? Ca sa pot sa stiu exact prin ce trece un inconstient, care vrea sa slabeasca fara sa se gandeasca la sanatatea lui.

Am incercat sa ma indop cu proteina si  sa elemin sursele de carbohidrati si grasimi. De acesta data experimentul meu a durat mai mult, dar afirm cu mana pe inima ca nu aveam senzatii diferite de cele de la experienta cu infometarea, doar ca nu erau asa de accentuate.

Concluzia acestei postari este ca daca si eu am fost sceptic, m-am vindecat experimentand! Indemn sa-mi ascultati sfaturile, nu incercati nici unul din experimentele de mai sus, deoarece este bine sa invatam din experientele celorlalti, pentru ca nu avem intotdeauna timp sa trecem prin toate aceste experiente.

Voi reveni cu noi informatii in postarea viitoare, unde doresc sa scriu cu ce vin la pachet proteinele de origine animala, ele fiind de altfel cu valoare biologica superioara, datorita raportului echilibrat dintre aminioacizii esentiali.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu