vineri, 2 decembrie 2016

Ce mananc dupa antrenament?



Cu mult timp in urma, povesteam in postarea “Ce mananc la micul dejun” despre cum ma hranesc eu in prima parte a zilei.

Dupa multe intrebari si dezbateri cu diferiti practicanti ai sportului de agrement, am ajuns la concluzia ca exista pareri diferite in legatura cu ce trebuie sa mancam dupa antrenament.

Sunt persoane care considera ca nu trebuie sa mancam nimic dupa antrenament, altele cred ca trebuie sa mancam neaparat alimente bogate in proteine (in special de origine animala).

Voi vorbi despre ce cred eu si nu sustin ca detin adevarul suprem, dar tot ce voi scrie este bazat pe experimente facute de mine.

Ce se intampla daca nu mancam nimic dupa antrenament cel putin 45min, 1 ora?
Dupa un efort sustinut, in care muschii nostri sunt implicati intr-un procent mai mare de 65%, consider ca ne aflam in catabolism muscular, adica am consumat depozitele de glicogen si aminoacizi, de aceea trebuie sa refacem aceste depozite. Cum facem asta? Simplu! Ne hranim!

Mi-au fost aduse la cunostinta doua teorii. Prima era indreptata spre lipsa de irigare cu sange a stomacului, iar in felul acesta nu vom putea digera ceea ce mancam. Din toate informatiile mele, nu se sustine aceasta teorie, deoarece sistemul nostru nervos parasimpatic, responsabil cu excitatia aparatului digestiv, poate face fata solicitarii unei digestii. Nu vreau sa intru in detalii stintifice! Vreau in schimb sa argumentez ca fructele incep sa fie digerate inca din  cavitatea bucala, de fapt, toate sursele de carbohidrat de calitate vor fi digerate intr-o anumita proportie in cavitatea bucala, cu ajutorul ptialinei, o enzima aflata in saliva noastra. Pe deasupra, noi nu avem enzime la nivelul stomacului care sa digere carbohidratii, tocmai de aceea digestia lor continua in duoden.

A doua teorie se refera la “arderea stratului adipos”. Daca cineva crede ca nu trebuie sa manance dupa antrenament, pentru ca in felul acesta “arde” strat adipos, se insala, deoarece in momentul in care intram in repaus, organismul se indreapta spre resursele de proteina din fibrele musculare si le foloseste ca sursa de energie. Cat timp folosim contractia musculara, organismul va consuma glicogenul si dupa terminarea acestuia, isi va indrepta atentia catre stratul adipos!

Referitor la experientele mele, pot spune ca am incercat sa nu mananc dupa antrenament. In primul rand, ma durea stomacul dupa aproximativ ¼ ora. In al doilea rand, dupa cateva saptamani observam diminuarea masei musculare. In al treilea rand, ma simteam ametit. In concluzie, aveam numai neplaceri si nici din stratul adipos nu pierdeam pe cat ma asteptam, de aceea afirm ca se pierde in timpul antrenamentului si in timpul secretiilor hormonale datorate antrenamentului, ci nu infometarii.

Trei luni am folosit izolat proteic dupa antrenament. Chiar daca nu am fost niciodata adeptul suplimentelor proteice, am dorit sa fiu o persoana bine informata si am acceptat si aceasta varianta. Personal nu sunt multumit! Am ales un produs foarte bun, cu toate acestea rezultatele nu sunt nici pe departe cele prezentate in reclame! Nu sunt impotriva lor si cred ca sunt o alternativa pentru oamenii care nu au timp sa-si pregateasca o gustare sau pachetel pentru a le manca dupa antrenament.

Personal am optat pentru o gustare bazata pe carbohidrati. Consider cu tarie ca dupa antrenament, primul lucru pe care trebuie sa-l mancam este sursa de carbohidrati de calitate. Eu folosesc fructe - banane, mere, piersici, prune, etc, in functie de sezon. Mai folosesc rondele de grau integral, creckers de secara, porumb fiert, paste integrale, cartof fiert, etc. Pentru fructe, rondele, crackers, nu am nevoie sa pregatesc nimic, in schimb recunosc ca celelalte necesita timp pentru a le pregati. De aceea, scriam mai sus ca pentru oamenii care nu au timp si nici chef, varianta cu izolatul proteic este buna.

Concluzia mea este ca trebuie sa mananc imediat dupa antrenament, trebuie sa mananc o sursa de carbohidrat de caluitate cu absortie rapida si medie pentru refacerea de pozitelor de glicogen. Dupa ce mananc  sursa de carbohidrat, ma indrept imediat spre sursa de proteina si refac si depozitele de aminoacizi din fibra musculara.

Asa cum am precizat in postarea “Goana dupa proteina sau sanatatea?”, nu trebuie sa ne gandim la proteine ca si cum acestea sunt reprezentate doar de carne, ci mai degraba trebuie sa constientizam ca sunt leguminoase si cereale care contin suficiente proteine! Daca mananc fruct si dupa aceea cereale, am introdus in organism si proteine.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu