joi, 17 decembrie 2015

Triptofanul, serotonina si melatonina



Postarea acesta este continuarea postarii “De ce beau zer in timpul antrenamentului?”- aici am adus in discutie triptofanul, deaspre care am sa scriu azi - si continua acesta serie de postari, in care am sa aduc mai multe informatii despre macronutrienti (proteine, carbohidrati si lipide) si micronutrienti (minerale si vitamine), cat si despre antioxidanti (glutationul) sau enzime.

Am sa incep cu aminoacizii esentiali, pe care organismal nostru nu-i poate produce si sunt indispensabili in fuctionarea corecta a musculaturii. Acestia sunt: leucina, izoleucina si valina (aminoacizi cunoscuti si ca BCAA-uri), fenilalanina, lizina, metionina, treonina, triptofanul si histidina.

De ce am sa ma opresc la triptofan? Deoarece acesta joaca un rol important in reglarea ritmului cardiac, senzatia de foame, satietate, comportamentului sexual, starii de veghe si a somnului. Tote acestea se intampla datorita serotoninei si a melatoninei.

Triptofanul se gaseste in lapte, creveti, branza, peste, pui, oua, alune, banane, curmale, etc.

Serotonina este un neurotransmitator – “ Hormonul fericirii” – secretat de glanda pineala , sau epifiză, un mic organ aşezat aproape în centrul creierului. Serotonina este produsa si la nivelului tractului gastrointestinal, insa aceasta nu influenteaza si serotonina din creier.

Serotonina influenteaza senzatia de foame, satietatea, somnul, memoria, procesul de invatatura, reduce anxietatea, regleaza buna dispozitie, etc.

Factorii care pot creste productia de serotonina la nivelul organismului:
Lumina soarelui
Activitatea fizica facuta cu placere!!!
Evenimente fericite
Ciocolata
Dulciurile
Masajul

Excesul de serotonina duce la stari de greata si voma!

Melatonina este secretata tot la nivelul glandei pineale, dar si de retina, piele si intestine in cantitate mai mica. Este un hormon natural.

Secretia de melatonina este influentata de intuneric sau lumina. La intuneric se mareste cantitatea de melatonina secretata, iar la lumina scade. Nivelul de melatonina scade odata cu inaintarea in varsta.

Pentru un somn odihnitor trebuie sa dormim in incaperi complet intunecate.

Melatonina are rol in reglarea starii de veghe, somnului, ritmului cardiac, buna dispozitiei si reproducerii.

Se gaseste in cantitati mici in alimente, insufficient pentru necesarul de care avem nevoie.

Ca sa nu fie acesta postare doar o insiruire de informatii, am sa concluzionez, ca de fiecare data, astfel: am sa subliniez inportanta odihnei, alimentatiei si a starii de placere in activitatea sportiva. 

Daca ma hranesc corespunzator, am sa beneficiez de substantele necesare producerii de hormoni naturali, acestea imi vor regla functiile organismului, in asa fel incat sa ma pot odihnii bine si suficient. Daca voi fi odihnit, voi fi capabil sa fac sport cu placere si la capacitate maxima!!!
Totul se leaga. Nu-i asa?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu